Program czyste powietrze
Poprawa jakości powietrza oraz zmniejszenie gazów cieplarnianych poprzez wymianę źródeł ciepła i poprawę efektywności energetycznej budynków mieszkalnych jednorodzinnych to kluczowe założenie kolejnego etapu programu „Czyste Powietrze”.
- wymianę starych pieców na paliwo stałe na ekologiczne źródła ciepła spełniające wymagania programu,
- instalację centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej (w tym kolektorów słonecznych),
- wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła,
- ocieplenie ścian, stropu, podłogi,
- stolarkę okienną, stolarkę drzwiową i bramy garażowe,
- mikroinstalację fotowoltaiczną,
- audyt energetyczny.
Aby otrzymać dofinansowanie w ramach programu „Czyste Powietrze”, należy złożyć wniosek wraz z wymaganymi załącznikami — ich lista znajduje się na stronie WFOŚiGW. Wniosek można złożyć elektronicznie, w urzędzie lub przez bank.
Wnioski o dofinansowanie rozpatrywane są zgodnie z poniższym terminarzem:
- w terminie do 30 dni od dnia wpływu do WFOŚIGW wniosku o dotację,
- w terminie do 14 dni od dnia wpływu do WFOŚIGW wniosku o dotację z prefinansowaniem,
- w terminie do 14 dni od dnia wpływu do WFOŚIGW wniosku o dotację na częściową spłatę kapitału kredytu bankowego.
Oto lista dokumentów, które należy złożyć, aby starać się o dofinansowanie w ramach programu „Czyste Powietrze”:
- wniosek – można go pobrać z Portalu Beneficjenta właściwego dla miejsca zamieszkania,
- dane do logowania do profilu zaufanego — w przypadku składania wniosku przez Internet,
- skan dokumentu potwierdzającego prawo własności nieruchomości – w przypadku braku księgi wieczystej,
- skany oświadczeń z danymi oraz podpisami wszystkich współwłaścicieli – w przypadku współwłasności,
- skan oświadczenia z danymi oraz podpisem małżonka — w przypadku małżeństwa z ustawową wspólnością majątkową,
- umowy z wykonawcą — jeśli wnioskuje się o dotację z prefinansowaniem,
- skan zaświadczenia o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego, które upoważnia do podwyższonego lub najwyższego poziomu dofinansowania (Jeżeli wnioskujący ubiega się o podwyższone dofinansowanie, zaświadczenie nie może być wydane z datą wcześniejszą niż 3 miesiące od daty złożenia wniosku).
Poprawnie wypełniony wniosek wraz z potrzebnymi dokumentami należy złożyć w siedzibie Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW) lub jego oddziale. Jest również możliwość złożenia dokumentów na terenie gminy, z którą WFOŚiGW podpisał odpowiednie porozumienie.
Obecnie wniosek można złożyć na cztery sposoby:
- w siedzibie WFOŚiGW bądź w urzędzie
- listownie
- e – Wniosek przez Internet – poprzez rządowy portal gov.pl
- w oddziale banku (lub partnera banku), który przystąpił do programu
Złożenie wniosku wraz z dokumentami jest bezpłatne.
Ten poniższy tekst ma być pod tymi punktami i ma być widoczny – nie trzeba nic rozwijać (można go ewentualnie jakoś wyeksponować – proszę o propozycję):
Szczegółowe i aktualne informacje znajdziesz na stronach internetowych wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej (WFOŚiGW) – https://www.gov.pl/web/nfosigw/wfosigw oraz na głównej stronie https://www.gov.pl/web/gov/skorzystaj-z-programu-czyste-powietrze